neem een aankoop keuring voor dat u een caravan aankoop
Een NL-sticker op uw kentekenplaat is voor nog geen €5,-- te koop. U denkt, zo dat ziet er mooi uit. Maar heeft u er rekening mee gehouden dat deze €5,-- kan oplopen tot €180,-- exclusief administratie kosten?
Volgens de wet is het namelijk verboden om wijzigingen aan te brengen aan uw kentekenplaat.
Er is geen gedoogbeleid, u bent dus gewaarschuwd.
Een losbreekreminrichting dient als veiligheidsmiddel om bij het losraken van de aanhangwagen van het trekkend voertuig in werking te treden. Hiermee wordt getracht om de losbrekende aanhangwagen te stoppen en er voor te zorgen dat schade beperkt wordt. Bij een losbreekreminrichting zal deze kabel de bedrijfsrem van de aanhangwagen in werking stellen en daarna losbreken.
Een hulpkoppeling (een dikke staalkabel) zorgt er voor dat de aanhangwagen blijft vastzitten aan het trekkend voertuig.
De twee verschillende kabels mogen nooit tezamen worden gebruikt!
Hoe het kan.
In Duitsland is de maximum snelheid voor een auto-caravan combinatie 80 km/u, tenzij je beschikt over een tempo 100-ontheffing. Is die voor de aanhangwagen afgegeven en voldoet de hele combinatie aan de gestelde eisen, dan mag je met die combinatie 100 km/u rijden.
De Tempo 100-ontheffing kun je krijgen na een keuring door DEKRA of TUV NORD.
De combinatie moet daarbij aan een aantal eisen voldoen. Welke dat zijn vind je u via de link. Na goedkeuring krijg u de Tempo 100 sticker thuis gestuurd en deze plak u op de aanhangwagen. De ontheffing geldt uiteraard alleen voor de Duitse snelwegen en is niet geldig in andere Europese landen.
Geldigheid Tempo 100-ontheffing:
De Tempo 100-ontheffing is na afgifte onbeperkt geldig, mits de auto en de aanhangwagen aan de voorwaarden blijven voldoen. Houd hier rekening mee als u een andere trekauto koopt. Let daarnaast ook goed op de (maximum) leeftijd van de caravanbanden.
Aanhanwagens met een maximaal toelaatbare massa tot 750 kg
Voor deze aanhangwagens is het mistachterlicht verplicht,
ongeacht datum eerste toelating.
Aanhanwagens met een maximaal toelaatbare massa van meer dan 750 kg
Eerste toelating vóór 1 januari 1998: mistachterlicht niet verplicht.
Eerste toelating ná 1 januari 1998: mistachterlicht verplicht.
Uitzonderingen op de mistachterlicht regels
Wanneer het trekkende voertuig niet hoeft te zijn uitgerust met een mistachterlicht, dan is dit ook niet verplicht voor de aangekoppelde aanhangwagen. Dit kan het geval zijn bij oldtimers.
Het verschil in regelgeving tussen lichte en zwaardere aanhangwagens lijkt vreemd, maar heeft een heel simpele reden. Een aanhangwagen met een maximum massa van minder dan 750 kg heeft geen eigen kenteken, waardoor de leeftijd niet is vast te stellen en dus ook niet kan worden bepaald of de aanhanger moet voldoen aan de inrichtingseisen vóór of ná 1 januari 1998. De mistlampverplichting voor lichte aanhangwagens is ingegaan per 1 januari 2005.
zie:
Om te onthouden:
Het voeren van een mistachterlicht is pas toegestaan bij mist of zware sneeuwval waarbij het zicht minder is dan 50 meter.
Fietsendrager is geen aanhangwagen
Een fietsendrager met eigen verlichting geldt niet als aanhangwagen
en hoeft volgens de Nederlandse wetgeving niet voorzien te zijn van een mistachterlicht.
In andere Europese landen geldt deze verplichting wél.
De ECE 70 markering is sinds april 2011 verplicht in Spanje op een combinatie langer dan 12 meter.
Het gaat om de werkelijk gemeten lengte van de combinatie (inclusief een eventuele fietsendrager).
De ECE 70 markering bestaat uit reflecterende gele platen met een rode rand. De platen moeten gemaakt zijn van aluminium met een dikte van 1.4 mm (± 0,1) mm.
Achter op de caravan moet op een hoogte tussen 50 en 150 cm van het wegdek of 2 gele markeringsplaten (50 x 25 cm) met rode rand of één lange gele plaat (130 x 25 cm) met rode rand gemonteerd worden. De twee kleine markeringsplaten mogen zowel horizontaal als verticaal gemonteerd worden. Op de platen moet het ECE 70-keurmerk (of ECE 70-01) zijn aangebracht.
Ook markeringsplaten met iets afwijkende afmetingen (zoals 56 x 20 cm of 113 x 20) zijn toegestaan. Op de platen moet dan wel het ECE 70-keurmerk (of ECE 70-01) zijn aangebracht.
Er worden ook stickers verkocht en gebruikt maar deze zijn officieel niet toegestaan omdat daar meestal geen ECE 70-keurmerk op zit. Of daar actief op gehandhaafd wordt is niet bekend.
Vervelend is wel dat in de overige landen in Europa de markering niet in de rest van Europa gevoerd mag worden. Ze mogen in de rest van Europa alleen gevoerd worden op een combinatie boven de 3500 kg met een maximale lengte van 18,75 meter.
Is je combinatie onder de 3500 kg dan zijn de markeringen verboden in de rest van Europa (uitgezonderd Portugal).
Je moet/mag ze pas monteren (of zichtbaar maken) als je Spanje inrijdt en weer verwijderen als je Spanje weer uitrijdt. Portugal is hierbij een uitzondering want daar mogen de ECE 70 markering platen blijven zitten.
zie:
Let er bij het sluiten van het hefdak dat het doek overal goed naar binnen valt voor u het dak met de klemmen vast zet.
Laat het doek ook het liefst gewoon "los" hangen en prop het niet terug tussen het dak en het hefdak. Het doek kan dan niet drogen en stikt, mocht het op een paar plekken vochtig zijn dan krijgt u gegarandeerd schimmelvorming.