homewerkplaatseriba › chassis

Chassis en kokerprofielen

De constructie

De basis van de opbouw van alle Eriba Touring-modellen is een geraamte van stalen kokerprofielen. Dit geeft de opbouw een stijfheid die uniek is en die de reden is van de bijzonder goede wegligging van deze caravans. Alle Eriba-eigenaren zullen het bevestigen: of het nu de kleine Puck of een grote Troll, of hij nu jong of oud is, ze liggen zó stabiel achter de wagen dat je soms vergeet dat je hem bij je hebt (iets wat wij overigens ten zeerste ontraden, dat vergeten).

Dit wordt nog eens versterkt door de aerodynamische vorm van de caravan. En hier komt dat hefdak om de hoek kijken: hierdoor blijft het profiel van de caravan laag waardoor hij minder gevoelig is voor zijwind en de luchtstroom achter uw auto aanzienlijk minder verstoord dan zijn hogere en vaak ook bredere collega's doen. Dit leidt tot veilig en stabiel weggedrag en minder brandstofverbruik!


Kooiconstructie

De "vergeten" onderkant

Zoals gezegd, die kooiconstructie bestaat uit stalen kokerprofielen. En hier zit hem het risico. Staal is gevoelig voor vocht en als het niet wordt onderhouden is roest onvermijdelijk. En aan de onderkant van de Eriba zitten die profielen aan de buitenkant. Hoewel alle Eriba's gecoat en roestvrij uit de fabriek komen worden met name de kokers aan de onderkant van de caravan vaak vergeten in het onderhoudsplan. En voor je het weet ben je dan te laat en komt bij een keuring de boodschap dat "de onderkant rot is". Daarom adviseren wij onze klanten om ééns per twee jaar de kokerprofielen aan de onderkant van hun caravan te ontroesten en te coaten. Hiermee voorkomt u grotere (en aanzienlijk duurdere) problemen.

Mocht er toch sprake zijn van ernstige roestvorming of zelfs doorroesten van de profielen dan kan dit in veel gevallen verholpen worden. Dit doen we door het beschadigde kokerprofiel te verwijderen en te vervangen door een nieuw stuk. Vervolgens gaat er eerst een laag zinkspray over het nieuwe profiel en wordt de hele zaak gecoat.

De profielen en balken die we gebruiken zijn van hoogwaardig RVS.


Laswerk
klik hier

Voorbereiding:

  • controle op en localisering van de "rotte" plekken
  • plaatselijke demontage van het plaatwerk
  • verwijderen slechte deel van het profiel en/of de dwarsbalk

Laswerkzaamheden:

  • bevestiging van het nieuwe deel van het profiel en/of de balk d.m.v. mig/mag lassen

Afwerking:

  • glad maken lasnaden
  • conservering van het nieuw aangebrachte RVS met zinkspray
  • kitten van de naden tussen de delen die zijn vervangen en de bodemplaat
  • reconstructie van het plaatwerk
  • afwerking profiel en/of balk met een coating voor extra bescherming en duurzaamheid

Ontroesten, kitten en coaten
klik hier

Voorbereiding:

  • ontroesten van alle profielen en dwarsbalken
  • waar nodig verwijderen oude kit

Behandeling:

  • conservering van de ontroeste delen RVS met zinkspray
  • kitten van de naden tussen profiel of balk en de bodemplaat

Afwerking:

  • alle profielen en balken worden voorzien van een coating voor extra bescherming en duurzaamheid

Neemt u contact met ons op als u meer informatie wil of een afspraak wil maken.